Wij maken gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies van derden om onze diensten en producten te kunnen analyseren en verbeteren.
U kunt instemmen of u deze cookies wilt accepteren.

Hoe kunnen we beter kennis overdragen over de vele ‘andere’ bevolkingsgroepen die Europa eeuwenlang hebben gevormd? Hoe kunnen we het beeld van wie en wat Europa is in overeenstemming brengen met de dagelijkse realiteit? En hoe kan Europa zijn koloniale verleden overwinnen om een ​​werkelijk divers en inclusief continent te worden? Met een subsidie ​​van 4,9 miljoen euro uit de Nederlandse Wetenschapsagenda kan een interdisciplinair consortium onder leiding van cultuurhistoricus Rachel Gillett (Universiteit Utrecht) deze vragen aanpakken. In het project Re/Presenting Europe: Popular Representations of Diversity and Belonging spelen onderwijs en onderzoek vanuit postkoloniale en globaliserende perspectieven een grote rol. Via een grassroots-aanpak, met nauwe samenwerking tussen wetenschappers en gemeenschapsorganisaties, probeert het project de kennis binnen grote academische en culturele instellingen inclusiever te maken. Nederlandse hiphopdanseres Marthe Weijers (Creative Commons CCO) Nederlandse hiphopdanseres Marthe Weijers (Creative Commons CCO) Populaire cultuur Het interdisciplinaire consortium kijkt naar positieve voorbeelden van erbij horen, zoals in populaire sporten als voetbal. Maar ook kunst en cultuur in de grootstedelijke samenleving, zoals hiphop. Met andere woorden: wie zijn de nieuwe helden en hoe zorgen zij ervoor dat ook de jongere generaties zich thuis voelen in Europa? "We doen niet alleen onderzoek naar huidige prestaties, maar smeden ook samen met onze sociale partners nieuwe prestaties", zegt Gillett. "We herintroduceren de Europese diversiteit in allerlei uitingen, variërend van theaterstukken tot graphic novels, boeken, tentoonstellingen, jeugdprogramma's, documentaires en trainingsprogramma's voor leraren." Zo worden er podcasts en een documentaire gemaakt over het ontstaan ​​en de impact van rap, hiphop en graffiti in Nederland de afgelopen 40 jaar, in samenwerking met onder meer de betrokken artiesten Beeld en Geluid en het Zwarte Archief . Bovendien zal er een urban arts- en hiphoparchief worden opgezet, dat zal bijdragen aan een grotere erkenning van deze kunstvormen in de definities van cultuur die door gevestigde academische en culturele instellingen worden gebruikt. Een ander voorbeeld is een onderzoek naar sporthelden en de invloed van stereotypen: sociologen, antropologen en historici gaan in dit project samenwerken met onder meer Feyenoord en de bevindingen worden onder meer verwerkt in een theatervoorstelling.

 

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds 21.

 

Lees meer op de website van Universiteit Utrecht

dPF Projecten

Cultuur19 heeft de handschoen opgepakt binnen het Europese project Re/Presenting Europe. Zij zijn een pilot gestart in het kader van het project Nieuwe Helden waarin zij op zoek naar de helden van vandaag. 

Op zaterdag 13 april vindt de Takeover van Podium Hoge Woerd plaats. De show Podium Takeover: Nieuwe Helden is wat je krijgt als je jongeren vraagt om zich met hun creatieve talent te laten inspireren door hun helden. In Podium Takeover krijgen creatieve jongeren de sleutels van Podium Hoge Woerd gaan acht weken lang met hun talent aan de slag. Verdeeld in 5 verschillende disciplines (rap/muziek, dj, (break)dance, arts en techniek) werken ze onder professionele begeleiding van een coach uit het vakgebied toe naar een vette show in het theater. De jongeren bepalen wie zij als rolmodel zien, op wie zij de schijnwerpers richten. Onder regie van theatermaker Reno van Rijsewijk wordt er gebouwd aan een Nieuw Heldenverhaal.

Podium Takeover is een project van KLUB19, het jongerenprogramma van Cultuur19, i.s.m. Podium Hoge Woerd, mede mogelijk gemaakt door De Participatie Federatie.

 

dPF Projecten
 

Copyrights: de ParticipatieFederatie 2021 | Ontwerp: Opus Design | Webbouw: Zite Media