Ontwikkelhuis
De dPF stimuleert, initieert en financiert professionele projecten en podiumproducties in een cultureel ontwikkelhuis, bestaande uit 9 samenwerkende podia annex werkplaatsen. Door deze samenwerking vergroten en borgen we de afname van elkaars podiumproducties. Dit is de basis voor het opzetten van een ontwikkelhuis binnen dPF. De gezamenlijke podia hebben inmiddels een behoorlijk trackrecord aan projecten. Jaarlijks pitchen enkele makers via hun podium voor de leden van dPF. Op die manier krijgen talenten de kans hun eigen visie en makerschap uit te bouwen en hun netwerk te vergroten.
Projecten
dPF selecteert op Pitchdagen makers die aansluiten op het profiel van dPF. Deze makers ontvangen een financiële bijdrage voor productie, artistieke begeleiding of andere kwaliteit verhogende ondersteuning. Eveneens zijn naar aanleiding van de Pitchdagen meerdere makers geprogrammeerd door de aangesloten podia.
Ondersteuning van dPF?
Misschien heb jij ook een idee voor een project? Zoek je ondersteuning? Vul samen met jouw podium deze culturele meetlat in. Dan maak je misschien kans om jouw idee te pitchen bij de andere podia.
Makers seizoen 2024/2025
Vrouwen van kleur zijn een moeilijk te bereiken doelgroep in de kunstwereld. Zelf ervaart Hanina Ajarai het regelmatig dat zij de enige bezoeker van kleur is tijdens een cultureel event. Samen met Fahima Ettaher kwam zij tot de conclusie dat veel vrouwen van kleur binnen het huidige cultuuraanbod geen passende voorstellingen vinden. Als House of Femmes willen zij proberen deze vrouwen aan te trekken door een ruimte te creëren waarin zij eens een keer niet de minderheid zijn. 'Je moeder!' exploreert in hoeverre je vrouwen van kleur kan verleiden deel te nemen aan de wereld van de kunsten (als toeschouwer dan wel als performer) als je zorgt voor die safe space. Zij faciliteren met de kunst van het woord (storytelling, spoken word) en de lach (stand-up comedy, sketch) de eerste stap op weg naar een volwaardige deelname aan de kunst- en cultuurarena. House of Femmes wordt ondersteunt door Studio De Bakkerij uit Rotterdam.
Tyler en Sebastian verbinden diaspora, kolonialisme en verstrengelde geschiedenis met elkaar in zijn spoken word stukken. Tyler werkt vanuit het Javaanse Gotong Royong, samen leven; samen dragen. Door dit altijd in zijn gedachten te houden, zorgt hij dat wat hij maakt, doet en zegt ook altijd voor anderen is. In 2020 werkte Tyler samen met broer Sebastian aan JAMPA, een project voor het Nederlands Fotomuseum. Waar de broers opzoek gingen naar hun Javaanse Roots. Uit dit project is hun stuk ‘De Kris’ ontstaan en vond Tyler het ‘Gotong Royong’ gedachtengoed. de PArticipatie Federatie ondersteunt hun productie "De Gesuikerde Onderneming". Deze voorstelling vertelt het verhaal van Javaanse contractarbeiders en hoe zij zich aanpasten aan nieuwe omgevingen, met behulp van spoken word, storytelling, fotografie en culinaire elementen. Het project moedigt het delen van familieverhalen aan en integreert moderne kunstvormen, wat relevant is voor discussies over migratie en cultureel erfgoed.
Andy Ninvalle is uit Guyana stammende Nederlandse danser en choreograaf en één van de oprichters van de dansgroep 2daPoint en de stichting Massive Movement. Doe Normaal! is gemaakt in opdracht van Theater De Vaillant & Festival de Betovering en met ondersteuning van de Partcipatie Federatie. Het is een abnormale voorstelling van Andy Nivalle vol muziek, dans en theater waarin stil zitten onmogelijk is.
Doe Normaal! is zo’n typische Nederlandse uitdrukking die iedereen die hier woont herkent en waar ook iedereen wel wat van vindt. In deze voorstelling doen we vooral niet normaal, maar onderzoeken we hoe van alles echt iets bijzonders te maken valt. Niets is wat het lijkt en niets is normaal. Met smartphones, games en online tools is techniek voor kinderen dagelijkse kost geworden. Op TikTok een in games kom je de vreemdste en bijzondere werelden tegen. Eigenlijk is niets wat het lijkt en is het toch zo gewoon.
Na het indrukwekkende theaterstuk “Verloren onschuld” (Toeslagenaffaire) presenteert Soulqueen Yuli Minguel haar nieuwste muzikale theatervoorstelling A Queen’s Soul. De Britse media icoon Simon Cowell omschrijft Yuli Minguel als een mix van Tina Turner en Bette Midler.
A Queen’s Soul is een aangrijpend muzikaal portret van een kwetsbare Soulqueen die worstelt met het ondraaglijke verlies van haar dochter onder de druk van “Veilig Thuis.”
De voorstelling onthult de geest van etnisch geprofileerd Nederland anno 2024 door meeslepende muziek. Tijdens de voorstelling is het publiek getuige van de innerlijke en muzikale transformatie van Yuli Minguel, een van de meest open en authentieke zangeressen van Nederland. Bekend van IDOLS 1 en de Justin Timberlake tour, transformeert Yuli zich van een op entertainment gerichte soulzangeres naar een artiest die “soul” belichaamt als de ultieme levensbron om de onmenselijke aanvallen van de overheid op haar gezin te overleven.
Makers seizoen 2022/2023
Vrouwen van kleur zijn een moeilijk te bereiken doelgroep in de kunstwereld. Zelf ervaart Hanina Ajarai het regelmatig dat zij de enige bezoeker van kleur is tijdens een cultureel event. Samen met Fahima Ettaher kwam zij tot de conclusie dat veel vrouwen van kleur binnen het huidige cultuuraanbod geen passende voorstellingen vinden. Als House of Femmes willen zij proberen deze vrouwen aan te trekken door een ruimte te creëren waarin zij eens een keer niet de minderheid zijn. 'Je moeder!' exploreert in hoeverre je vrouwen van kleur kan verleiden deel te nemen aan de wereld van de kunsten (als toeschouwer dan wel als performer) als je zorgt voor die safe space. Zij faciliteren met de kunst van het woord (storytelling, spoken word) en de lach (stand-up comedy, sketch) de eerste stap op weg naar een volwaardige deelname aan de kunst- en cultuurarena. House of Femmes wordt ondersteunt door Studio De Bakkerij uit Rotterdam.
Maker Jamal Marengo sloeg voor Next Best de handen ineens met Maphilka Mahaka (beter bekend als Philly Moré), Sherwin Blijd, Collinsz Allday en Sangie Nutbey om de kloof tussen amateurkunstenaars en professionals kleiner te maken. In zijn concept wil hij de jeugd op tijd al kennis laten met het leven van een artiest. Er komt veel meer kijken dan alleen even wat rappen of even in de studio zitten om een nummer op te nemen. Welke discipline je moet hebben en hoe hard het werken is om het te kunnen bereiken. Het belangrijkste is dat je echt je best moet doen om van je hobby je beroep te maken. De bedoeling is jongeren klaar te stomen voor de volgende stap.
Met dit project, ondersteund door theater De Vaillant bouwen zij kennis en skills op doordat zij praktisch aan de slag gaan in workshops en podiumpresenaties. Het project recht zich op jongeren tussen de 16 en 26 die zich willen verdiepen in muziek en die ervaring missen maar heel graag van hun hobby op een hoger niveau willen tillen.
Cheyenne Herdigein en Guillano Herdigein zijn sinds begin 2022 betrokken bij het Bijlmer Parktheater als nieuwe makers. Na een periode van uitgebreid onderzoek en repetities, zijn de nieuwe makers Cheyenne & Guillano nu in het laatste stadium om zich klaar te maken voor een reeks vertoningen van hun voorstelling. Tijdens het nieuwe makers weekend ‘Hoge Ogen’ in mei 2022 in het Bijlmer Parktheater lieten ze een preview zien van de voorstelling. Er was nog een korte intensieve repetitieperiode en dramaturgie nodig om de voorstelling te verlengen tot een volwaardig avondvullende voorstelling. Guillano en Cheyenne brengen muziek samen met theater in hun voorstelling ‘Ik zie, ik zie, mijn spiegelbeeld’. De beproevingen en ervaringen in het leven van een broer en zus staan centraal; wat voor invloed heeft dit op elkaar en hen als individu? Hoe kijken beiden op eigen manier naar hun jeugd en welke kracht halen ze hieruit? Het is een persoonlijk verhaal over volwassen worden, moeilijke momenten, persoonlijke kracht en familiaire liefde, die herkenning biedt voor velen.
Collectief SERIÓÓS! Een eigentijds collectief dat zich beweegt vanuit de straat- en clubdans & hiphop cultuur. Het collectief maakt multidisciplinaire danstheatervoorstellingen. Door middel van een lach en een knipoog kaarten zij complexe maatschappelijke kwesties aan. Door deze humoristische benadering weten zij serieuze onderwerpen aan de kaak te stellen. Met ritmisch gebruik van rap, dans en spel en door dóór de begrenzing van de vierde wand te stappen genereren zij bewust en spontaan contact tussen toeschouwer en publiek. In onze voorstellingen wordt er steeds gezocht naar het creëren van een collectieve energie. Het samen zijn door dans, spel en rap. De nieuwe voorstelling krijgt de naam Ben je SERIÓÓS!? en zal in april 2023 in Tivoli Vredenburg in première gaan. Deze makers worden ondersteund vanuit theater Het Wilde Westen in Utrecht.
Makers seizoen 2021/2022
Afra Ernst studeerde in 2012 af als danser aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. In de jaren daarna werkte ze onder meer samen met het Australian Dance Theater, DOX en IRCompany. Eerder dit jaar ging haar solo Een ode aan… in première op het Café Theater Festival. Ze won zowel de Juryprijs als de prijs van de Wijkjury met de voorstelling. Het Wilde Westen biedt jaarlijks de winnaar van het Café Theater Festival een residentie aan om vooronderzoek te doen voor een nieuwe voorstelling.
Guus van der Steen is acteur, muzikant en spoken-wordartiest. Samen met zijn broer Frank maakte hij furore als de Nederlandse hiphopformatie Kern Koppen. In 2018 stonden ze o.a. in het theater met Stomp, een mix van spoken word, rap en bewegingstheater. Op Oerol speelde hun voorstelling Aardappelvreters. Een surreële oer-opera over de ondergang van een boerenfamiliebedrijf. Hij een MASTER-traject met Maarten van Hinte. Van der Steen geeft daarnaast lesprogramma's op scholen en ontving in 2021 de Gouden Krekel voor zijn vertolking van Moon in De Toverfluit van de Toneelmakerij & Silbersee.
Nora Akachar kwam op haar vierde naar Nederland in het kader van gezinshereniging. Zij kwam al vroeg in haar leven in contact met sociaal cultureel werk. Nora wilde graag gezinnen helpen die vast liepen binnen de opvoeding. Naast haar maatschappelijke betrokkenheid, heeft Nora sinds ze zich kan heugen een enorme liefde voor entertainment. Nora speelde in verschillende theaterproducties in Den Haag. Nora geeft nu trainingen over Diversiteit en Inclusie en maakt hierbij veel gebruik van Theater en rollenspellen. Dit laatste doet zij vanuit JIKproductions, waar zij tevens mede-oprichter van is. Nu werkt zij aan haar tweede solo-voorstelling.
Sarah Huygens-Jawla is een jonge Vlaamse maker met West-Afrikaanse roots, die de grenzen van zichzelf en haar spelers onderzoekt in interdisciplinair bewegings- en danstheater. Met een fascinatie voor het bewegende lichaam maakt Sarah voorstellingen die dicht op de huid, rauw en dramatisch zijn. Persoonlijke verhalen van spelers en dansers vormen de basis van waaruit Sarah haar werk maakt. Hierdoor ontstaat een dunne lijn tussen realiteit en theater, waarbij Sarah zich concentreert op de thema’s identiteit en gender. Met een mix van beweging, tekst en beeldtaal wordt de toeschouwer geconfronteerd met de persoonlijke verhalen van de spelers, die kunnen leiden tot zowel herkenning als ongemak.
Copyrights: de ParticipatieFederatie 2021 | Ontwerp: Opus Design | Webbouw: Zite Media